Na Slovensku je každý "chief"

05.06.2018

Angličtina je svetový komunikačný jazyk. Je dobre, že už malé deti učíme ako prvý cudzí jazyk práve angličtinu. Ak sa chcem dohovoriť s Číňanom, som vďačný za angličtinu, pretože uznajte, učiť sa mandarínku čínštinu nie je práve lákavá predstava. Všetkého však veľa škodí a v prípade angličtiny to platí dvojnásobne.  

V slovenských firmách sa nám v posledných rokoch usalašil taký "nešvar." Za známku svetáctva, ba priam intelektuálnej nadradenosti absolventom bakalárskeho štúdia "kulturológie  na Vysokej škole sociálnych vied" sa považuje používanie wordglish newspeaku. V takto postihnutých firmách už nepracujú údržbári, ale executive handyman chief.  Nemajú ani upratovačku, ale iba cleaning  chief, ba ani poslíčka, ale delivery chief.   To slovíčko chief je dôležité. Bez neho by to nedávalo zmysel, pretože spolumajiteľ je co-owner chief officer, spoluzakladateľ samozrejme co-founder chief officer. Bežný strednomanažérsky plebs sa označuje bez prídavku officer. Officer je vyhradený len pre vedenie. Samozrejmosťou tak sú pozície ako chief technology officer, chief executive officer, chief marketing officer, chief customer officer, chief commercial officer, či v prípade, že sa dvaja spolumajitelia nevedia dohodnúť na rozdelení moci  co-founder & chief architect. 

Okrem pracovných pozícii  je v cool a high-end firmách dôležité aj čo jete. Teda, ani tak nie čo jete, ale ako jete. Hádam by ste nešli na pracovné raňajky ako obyčajné hovädo. Ako cool  a údajne vzdelaný HR chodíte na working breakfast, či v prípade, že Vám pracovná doba začína po 10:00 chodíte zásadne iba na lanč. Obedoval by iba totálny buran. Nechodíte na porady, ale na mítingy  budujete brand, ste biiiizy a davn. Stane sa aj že prekročíte badžet v snahe stihnúť všetko ASAP, to je však všetko dôsledok hardworku. Najhoršie však je, keď Vám na konci dňa vynadá chief executive officer Jano Mrena z Očovej. 

 Ako som písal v úvode, angličtinu považujem za veľmi dôležitú. Keď však vidím ako sa firma, pozostávajúca z  obchodníka a grafika+programátora v jednom,  tvári ako centrála nadnárodnej spoločnosti, je mi trápne aj za nich. Celá táto newspeak fraška totiž nápadne pripomína nezabudnuteľnú scénku z dielne Lasica-Satinský  - Inžinier Bobo Bobó. "Čo robí Vaša firma pán "chief officer? Hovorte mi len chief, ja si nepotrpím..."

U nás s Vami komunikujú ľudia, nie oficieri, alebo čífovia... :-)